Clima del aula y el desempeño docente de la institución educativa particular Santiago Apóstol, Santa Clara - Lima

No Thumbnail Available

Date

2021-08-27

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle

Abstract

La investigación tuvo como objetivo general determinar la relación entre el clima del aula y el desempeño docente en la institución educativa particular Santiago Apóstol de Santa Clara. Se formuló el problema general ¿Cuál es la relación entre el clima del aula y el desempeño docente? y como hipótesis general existe relación significativa entre dichas variables. La población estuvo conformada por 287 estudiantes de ella se obtuvo la muestra de 132 alumnos en quienes se aplicó los cuestionarios clima del aula y desempeño docente, los cuales fueron previamente validados por juicio de expertos y determinado su confiabilidad mediante la fórmula de Spearman Brow encontrándose índices de correlación de 0,9827 y 0,9348 en ambas variables. La información obtenida fue procesada mediante el programa computarizado SPSS y analizada a nivel descriptivo e inferencial. Para la prueba de hipótesis se aplicó la prueba de t de Student a un nivel de significación de 5% y el coeficiente de correlación de Pearson. Como resultados se encontró que existe relación significativa entre el clima del aula y el desempeño docente. Así mismo se determinó que existe relación significativa entre: la situación contextual del aula, las relaciones socio-afectivas, comunicación didáctica y el desempeño docente.
The general objective of the research was to determine the relationship between the classroom climate and the teaching performance in the private educational institution Santiago Apóstol de Santa Clara. The general problem was formulated: What is the relationship between classroom climate and teacher performance? and as a general hypothesis there is a significant relationship between these variables. The population was made up of 287 students from it, a sample of 132 students was obtained in whom the classroom climate and teacher performance questionnaires were applied, which were previously validated by expert judgment and their reliability determined using the Spearman Brow formula, finding indices correlation of 0.9827 and 0.9348 in both variables. The information obtained was processed using the SPSS computerized program and analyzed at a descriptive and inferential level. For the hypothesis test, the Student's t test was applied at a significance level of 5% and the Pearson correlation coefficient. As a result, it was found that there is a significant relationship between classroom climate and teacher performance. Likewise, it was determined that there is a significant relationship between: the contextual situation of the classroom, social-affective relationships, didactic communication and teaching performance.

Description

Keywords

clima del aula, desempeño docente, situación contextual del aula

Citation

Alhuay Zevallos, K. (2021). Clima del aula y el desempeño docente de la institución educativa particular Santiago Apóstol, Santa Clara - Lima (Tesis de maestría). Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Lima, Perú.

Collections