El aprendizaje cooperativo y la actitud responsable de los estudiantes practicantes de los Fundamentos y Protección Radiológica de la Especialidad de Radiología de la Universidad Nacional Federico Villarreal, 2016
No Thumbnail Available
Date
2018-02-15
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle
Abstract
El estudio plantea como objetivo general establecer la relación que existe entre el
aprendizaje cooperativo y la actitud responsable de los estudiantes practicantes de los
Fundamentos y Protección Radiológica de la especialidad Radiología en la Universidad
Nacional Federico Villarreal, 2016. La investigación de ambas variables es de enfoque
cuantitativo, el tipo de estudio es descriptivo y correlacional; se emplea el método general de
la ciencia y entre los específicos el de análisis inductivo-deductivo, sintético, y analógico. El
diseño de investigación es el descriptivo-correlacional, la hipótesis de correlación bivariada
de covarianza entre la variable independiente y la variable dependiente. En la tesis se
utilizaron los instrumentos: el Cuestionario A del Aprendizaje Cooperativo y el Cuestionario
B de la Actitud Responsable, contando con una población de 100 estudiantes y una muestra
por 32. Para determinar la confiabilidad se aplicó la prueba de Alfa de Cronbach y la prueba
de Análisis Factorial (Kaiser Meyer Olkin), a la vez; la validación de los instrumentos por
juicio de expertos y en la prueba de hipótesis se trabajó la estadística paramétrica r de
Pearson. Los resultados de investigación de la hipótesis general demuestran que el
aprendizaje cooperativo se relaciona significativamente con la actitud responsable ya que los
fundamentos, las teorías, las técnicas, los métodos y el trabajo cooperativo permiten mejorar
el proceso de formación profesional de los estudiantes practicantes de los Fundamentos y
Protección Radiológica de la especialidad Radiología en la Universidad Nacional Federico
Villarreal, 2016. El coeficiente de correlación de r Pearson es de 0,67, a un nivel de
significancia de 0,05.
The study aims to establish the relationship between cooperative learning and the responsible attitude of students who practice the Fundamentals and Radiological Protection of the Radiology specialty at the National University Federico Villarreal, 2016. The research of both variables is focused quantitative, the type of study is descriptive and correlational; The general method of science is employed, and among the specific ones is that of inductive- deductive, synthetic, and analogical analysis. The research design is descriptive-correlational, the bivariate correlation hypothesis of covariance between the independent variable and the dependent variable. The thesis used the instruments such as Cooperative Learning Questionnaire A and Responsible Attitude Questionnaire B, with a population of 100 students and the sample for 32 of them. To determine reliability, the Cronbach's Alpha test and the Factor Analysis (Kaiser Meyer Olkin) test were applied at once; The validation of the instruments by expert judgment and in the test of hypotheses we worked the r Pearson's parametric statistic. The research results of the general hypothesis demonstrated that cooperative learning is significantly related to responsible attitude, since the fundamentals, theories, techniques, methods and cooperative work can improve the professional training process of Fundamentals and Radiological Protection of the Radiology specialty at the National University Federico Villarreal, 2016. The r Pearson correlation coefficient was 0.67, at significance level of 0.05.
The study aims to establish the relationship between cooperative learning and the responsible attitude of students who practice the Fundamentals and Radiological Protection of the Radiology specialty at the National University Federico Villarreal, 2016. The research of both variables is focused quantitative, the type of study is descriptive and correlational; The general method of science is employed, and among the specific ones is that of inductive- deductive, synthetic, and analogical analysis. The research design is descriptive-correlational, the bivariate correlation hypothesis of covariance between the independent variable and the dependent variable. The thesis used the instruments such as Cooperative Learning Questionnaire A and Responsible Attitude Questionnaire B, with a population of 100 students and the sample for 32 of them. To determine reliability, the Cronbach's Alpha test and the Factor Analysis (Kaiser Meyer Olkin) test were applied at once; The validation of the instruments by expert judgment and in the test of hypotheses we worked the r Pearson's parametric statistic. The research results of the general hypothesis demonstrated that cooperative learning is significantly related to responsible attitude, since the fundamentals, theories, techniques, methods and cooperative work can improve the professional training process of Fundamentals and Radiological Protection of the Radiology specialty at the National University Federico Villarreal, 2016. The r Pearson correlation coefficient was 0.67, at significance level of 0.05.
Description
Keywords
Aprendizaje Cooperativo, Actitud Responsable
Citation
Rapray Cayo, R. E. (2018). El aprendizaje cooperativo y la actitud responsable de los estudiantes practicantes de los Fundamentos y Protección Radiológica de la Especialidad de Radiología de la Universidad Nacional Federico Villarreal, 2016 (Tesis de maestría). Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Lima, Perú.