Estilos Parentales y su Relación con el Desarrollo de la Autonomía en Niños de dos años de los PRONOEI del Circuito 6 del Distrito de Ate
No Thumbnail Available
Date
2021-03-08
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle
Abstract
Los estilos parentales y la autonomía son relevantes en el desarrollo integral de niños
y niñas. El objetivo del presente estudio es establecer la relación entre los estilos parentales
y desarrollo de la autonomía en niños de 2 años de los PRONOEI del circuito 6 del distrito
de Ate. Material y método de estudio: Estudio descriptivo no experimental, trasversal de
tipo correlacional. La muestra está constituida por un total de 40 niños de 2 años de los
PRONOEI del circuito 6 del distrito de Ate y sus respectivos padres siendo un total de 40
niños. Resultados: Se aplicó a la muestra seleccionada el instrumento de la encuesta a los
padres de familia y la lista de cotejo a los niños del circuito 6, obteniendo un Rho de
Spearman de 0.644 y un p = 0.000, menor al valor de α = 0.05. La hipótesis nula fue
rechazada, por lo tanto, la hipótesis alternativa es aceptada. Asimismo, para la hipótesis
específica 2 se obtuvo un Rho de Spearman de 0.607 y un p = 0.000, menor al valor de α =
0.05. La hipótesis nula fue rechazada, por lo tanto, la hipótesis alternativa es aceptada.
Conclusión: Existe relación positiva directa entre estilos parentales y autonomía en niños
en un nivel de correlación moderado equivalente; asimismo, existe relación positiva directa
entre estilo democrático y autonomía en niños en un nivel de correlación moderada
equivalente.
Parental styles and autonomy are relevant in the integrated development of children. The objective of this study is making a relationship between parental styles and developing of autonomy in two years olds of the PRONOEI of N° 6 circuit from Ate district. Material and methods: Descriptive, observational study, cross -sectional and correlational design. The sample consists for a total 40 children, two year - old of the PRONOEI of N° 6 circuit from Ate disctrict. The sample is constituted by a total of 40 children 2 year – old of the PRONOEI of N° 6 circuit from Ate district, and their respective parents. Results: Applied to the sample selected, the instrument of the survey family parents and the checklist, obtaining a Spearman´s Rho of 0.644, p = 0.000 less to α = 0.05. Nulle hypothesis is rejected, then alternate hypothesis is accepted. In the same way, for specific hypothesis 2 the result was Spearman´s Rho of 0.607, p = 0.000 less to α = 0.05. Nulle hypothesis is rejected, then alternate hypothesis is accepted. Conclusion: There is a direct relationship between parental styles and autonomy at moderate equivalent level of correlation. In the same way, there is a direct relationship between democratic parental styles and autonomy at moderate equivalent level of correlation.
Parental styles and autonomy are relevant in the integrated development of children. The objective of this study is making a relationship between parental styles and developing of autonomy in two years olds of the PRONOEI of N° 6 circuit from Ate district. Material and methods: Descriptive, observational study, cross -sectional and correlational design. The sample consists for a total 40 children, two year - old of the PRONOEI of N° 6 circuit from Ate disctrict. The sample is constituted by a total of 40 children 2 year – old of the PRONOEI of N° 6 circuit from Ate district, and their respective parents. Results: Applied to the sample selected, the instrument of the survey family parents and the checklist, obtaining a Spearman´s Rho of 0.644, p = 0.000 less to α = 0.05. Nulle hypothesis is rejected, then alternate hypothesis is accepted. In the same way, for specific hypothesis 2 the result was Spearman´s Rho of 0.607, p = 0.000 less to α = 0.05. Nulle hypothesis is rejected, then alternate hypothesis is accepted. Conclusion: There is a direct relationship between parental styles and autonomy at moderate equivalent level of correlation. In the same way, there is a direct relationship between democratic parental styles and autonomy at moderate equivalent level of correlation.
Description
Keywords
Estilos parentales, desarrollo de la autonomía
Citation
Guerrero Gomez, N. Y. (2021). Estilos Parentales y su Relación con el Desarrollo de la Autonomía en Niños de dos años de los PRONOEI del Circuito 6 del Distrito de Ate (Tesis de maestría). Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Lima, Perú.