Teoría de gestión del conocimiento y diseño curricular por competencias en la Educación Artística de los estudiantes de la Escuela Superior de Formación Artística Pública Felipe Guamán Poma de Ayala, Ayacucho - 2016
No Thumbnail Available
Date
2022-03-09
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle
Abstract
La investigación sobre la teoría de gestión del conocimiento y el diseño curricular
por competencias en la educación artística de los estudiantes de la Escuela Superior de
Formación Artística Pública Felipe Guaman Poma de Ayala, Ayacucho - 2016, se realizó
utilizando el enfoque cuantitativo, no experimental, de tipo descriptivo y diseño
transversal-correlacional. Se seleccionaron dos tipos de muestra: 30 estudiantes y 30
docentes que respondieron a dos cuestionarios con 30 ítems cada uno. El resultado del
coeficiente Rho de Spearman = ,400 mostró una relación directa y significativa entre las
variables de estudio: teoría de la gestión del conocimiento y el diseño curricular por
competencias, determinando una correlación positiva media; el coeficiente Rho de
Spearman = ,362 mostró una relación directa y significativa entre la dimensión gestión del
conocimiento de datos y el diseño curricular por competencias, determinando una
correlación positiva media; el coeficiente Rho de Spearman = ,258 mostró una relación
directa y significativa entre la gestión del conocimiento de la información y el diseño
curricular por competencias, determinando una correlación positiva y débil; el coeficiente
Rho de Spearman = ,343 mostró una relación directa y significativa entre la dimensión
gestión de la inteligencia y el diseño curricular por competencias, determinando una
correlación positiva débil. Significó que, según los valore de confianza, se aceptaron las
hipótesis alternas de las dos variables y entre la dimensión 1 y diseño curricular por
competencias; en los demás casos se rechazaron las hipótesis alternas.
Research on the theory of management of knowledge and curriculum design by competencies in artistic students’ education at art education public school Felipe Guaman Poma de Ayala in Ayacucho - 2016, was performed using the approach quantitative, nonexperimental, descriptive and transversal-correlational design. Two types of sample were selected: 30 students and 30 teachers who answered two questionnaires with 30 items each one. The result of the Rho Spearman = coefficient, 400 showed a direct and meaningful relationship between the variables of study: management theory of knowledge and competency-based curriculum design, determining a medium positive correlation; Spearman Rho coefficient =, 362 showed a direct and meaningful relationship between the dimension knowledge of data management and curriculum design competence, determining a medium positive correlation; Spearman Rho coefficient =, 258 showed a direct and meaningful relationship between the knowledge of information management and curriculum design competence, determining a correlation positive and weak; Spearman Rho coefficient =, 343 showed a direct and meaningful relationship between the dimension intelligence management and curriculum design competence, determining a weak positive correlation. It meant that, according to you the values of trust, the alternative hypothesis of the two variables were accepted and the dimension 1 and competency-based curriculum design; in other cases, the alternate hypothesis was rejected.
Research on the theory of management of knowledge and curriculum design by competencies in artistic students’ education at art education public school Felipe Guaman Poma de Ayala in Ayacucho - 2016, was performed using the approach quantitative, nonexperimental, descriptive and transversal-correlational design. Two types of sample were selected: 30 students and 30 teachers who answered two questionnaires with 30 items each one. The result of the Rho Spearman = coefficient, 400 showed a direct and meaningful relationship between the variables of study: management theory of knowledge and competency-based curriculum design, determining a medium positive correlation; Spearman Rho coefficient =, 362 showed a direct and meaningful relationship between the dimension knowledge of data management and curriculum design competence, determining a medium positive correlation; Spearman Rho coefficient =, 258 showed a direct and meaningful relationship between the knowledge of information management and curriculum design competence, determining a correlation positive and weak; Spearman Rho coefficient =, 343 showed a direct and meaningful relationship between the dimension intelligence management and curriculum design competence, determining a weak positive correlation. It meant that, according to you the values of trust, the alternative hypothesis of the two variables were accepted and the dimension 1 and competency-based curriculum design; in other cases, the alternate hypothesis was rejected.
Description
Keywords
Teoría,, Gestión del Conocimiento, Competencias y Capacidades
Citation
Alatrista Calamullo, M. J. (2022). Teoría de gestión del conocimiento y diseño curricular por competencias en la Educación Artística de los estudiantes de la Escuela Superior de Formación Artística Pública Felipe Guamán Poma de Ayala, Ayacucho - 2016 (Tesis de doctorado). Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Lima, Perú.