Método simbólico en la inteligencia lingüística en el área de ciencias sociales en los estudiantes del VII ciclo de la Institución Educativa Politécnico Regional del Centro, del distrito del Tambo, provincia de Huancayo, 2019
No Thumbnail Available
Date
2021-05-14
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle
Abstract
El Ministerio de Educación tiene que reinventar creativamente sus propuestas
educativas dado que los escolares peruanos, principalmente en colegios estatales y en
zonas rurales, continúan presentando niveles de rendimientos bajos en comprensión de
textos, matemática y ciencias, según los estándares. Un sistema educativo sin creatividad
obstinado en creer que ser inteligente es desarrollar textos olvidando el tipo de inteligencia
dominante para potencializarla y/o medirla posteriormente si fuera necesario. Esta
aportación indaga sobre cómo la inteligencia lingüística nos permite comunicar y expresar
nuestras ideas y opiniones mediante el lenguaje en el área de ciencias sociales,
concluyendo que el método simbólico influye significativamente en la inteligencia
lingüística en el área de ciencias sociales en los estudiantes del VII ciclo de la Institución
Educativa Politécnico Regional del Centro, del distrito del Tambo, provincia de Huancayo,
2019.
The Ministry of Education has to creatively reinvent its educational proposals given that Peruvian schoolchildren, mainly in state schools and in rural areas, continue to present low performance levels in text, math and science understanding, according to standards. An educational system without creativity obstinate in believing that being intelligent is to develop texts forgetting the type of dominant intelligence to potentiate it and / or measure it later if necessary. This contribution investigates how linguistic intelligence allows us to communicate and express our ideas and opinions through language in the area of social sciences, concluding that the symbolic method significantly influences linguistic intelligence in the area of social sciences in the students of the seventh cycle of the Regional Polytechnic Educational Institution of the Center, of the district of Tambo, province of Huancayo, 2019.
The Ministry of Education has to creatively reinvent its educational proposals given that Peruvian schoolchildren, mainly in state schools and in rural areas, continue to present low performance levels in text, math and science understanding, according to standards. An educational system without creativity obstinate in believing that being intelligent is to develop texts forgetting the type of dominant intelligence to potentiate it and / or measure it later if necessary. This contribution investigates how linguistic intelligence allows us to communicate and express our ideas and opinions through language in the area of social sciences, concluding that the symbolic method significantly influences linguistic intelligence in the area of social sciences in the students of the seventh cycle of the Regional Polytechnic Educational Institution of the Center, of the district of Tambo, province of Huancayo, 2019.
Description
Keywords
Método simbólico, inteligencia lingüística, comunicación
Citation
Mendoza Orellana, W. J. (2021). Método simbólico en la inteligencia lingüística en el área de ciencias sociales en los estudiantes del VII ciclo de la Institución Educativa Politécnico Regional del Centro, del distrito del Tambo, provincia de Huancayo, 2019 (Tesis de maestría). Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Lima, Perú.