Reading comprehension strategies and development of reading comprehension capacity in students of fifth Grade of Primary Level at Maria Reina Marianistas School, San Isidro, Lima, 2016

No Thumbnail Available

Date

2021-02-12

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle

Abstract

Esta investigación ha formulado como objetivo general que las estrategias de comprensión lectora están relacionadas con el desarrollo de la capacidad de comprensión lectora en alumnos de una escuela primaria. La investigación fue de enfoque cuantitativo y diseño correlacional dentro del uso del método descriptivo. Se utilizó una técnica de encuesta para recopilar datos de los estudiantes. Los estudiantes recibieron una prueba de lectura para determinar su capacidad lectora individual utilizando diferentes estrategias de lectura: antes, durante y después de la lectura. Este estudio también midió los niveles de lectura de los estudiantes: nivel evaluativo literal, inferencial y crítico. Para lograr los objetivos del estudio se recolectaron los datos mediante cuestionarios y registro de puntaje de 130 estudiantes de quinto grado de María Reina Marianistas en San Isidro quienes fueron identificados para probar estas hipótesis como estudiantes de primer ciclo. Con base en la información recolectada a través de los instrumentos antes mencionados y su análisis e interpretación, los hallazgos del estudio indicaron que los estudiantes que utilizaron más estrategias de lectura tuvieron un mejor resultado en comprensión lectora.
This research has formulated as the main objective that reading comprehension strategies are to related to the development of reading comprehension capacity in students of a primary school. The research was of quantitative approach and correlational design within the use the descriptive method. A survey technique was used in order to collect data from students. The students were given a reading test to determine their individual reading capacity using different reading strategies: before, during and after reading. This study also measured the students’ reading levels: literal, inferential and critical evaluative level. In order to achieve the objectives of the study the data were collected by means of questionnaires and score register of 130 fifth grade students at María Reina Marianistas in San Isidro who were identified to prove these hypotheses as students of the first cycle. Based on the information collected through the above mentioned instruments and its analysis and interpretation, the findings of the study indicated that the students who used more reading strategies had a better reading comprehension result.

Description

Keywords

Lectura,, estrategias de comprensión, etapas y niveles de comprensión

Citation

Picasso Escobar, M. A. L. (2021). Reading comprehension strategies and development of reading comprehension capacity in students of fifth Grade of Primary Level at Maria Reina Marianistas School, San Isidro, Lima, 2016 (Tesis de maestría). Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Lima, Perú.

Collections