Análisis de la organización didáctica y matemática de la función cuadrática en el sistema curricular peruano de Educación Secundaria. 2017
No Thumbnail Available
Date
2021-12-01
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle
Abstract
Este trabajo tiene por objetivo analizar, describir y caracterizar la organización
matemática y organización didáctica de la función cuadrática que se encuentra presente en
el sistema curricular peruano de Educación Secundaria. Para este trabajo tome en
consideración investigaciones relacionadas al tratamiento que se daba a la organización
matemática del objeto en estudio, así como investigaciones relacionadas a la función
cuadrática según las dificultades que presentan los estudiantes para estudiarlas, las que
tiene el docente para su enseñanza y al tratamiento que se le daba a la organización
matemática de la función cuadrática. En base a la Teoría Antropológica de lo Didáctico de
Chevallard (1999) se presenta una organización matemática de referencia donde definimos
los elementos de una praxeología: tareas, técnicas, tecnologías y teorías con respecto a
nuestro objeto de estudio; apoyados en esta organización se presentó la descripción y
análisis del libro de texto, cuaderno de trabajo y manual del docente seleccionados donde
describimos como los autores muestran las organizaciones matemáticas en torno a la
función cuadrática y como estas organizaciones matemáticas contribuyen en el aprendizaje
y enseñanza de la función cuadrática. Finalmente, se evaluaron las praxeologías de la
organización matemática y se propusieron sugerencias para la reorganización didáctica del
tema función cuadrática presente en el libro de texto, cuaderno de trabajo y manual del
docente, analizados, teniendo como base los resultados obtenidos en su descripción y
análisis.
This works aims to analyze, describe and characterize the mathematical and didacticism organization related with the quadratic function present on the high school Peruvian system. This work considered the investigations about the treatment given to the mathematical organization of the quadratic function. Furthermore, it was also considered investigations related to the learning problems found on students, same as the difficulties that some teachers have with their lessons about this topic. Based on the anthropological theory of the didactic (Chevallard, 1999) it is exposed a mathematic organization that defines the following elements related to the praxeology: theory, techniques, technology and tests, focusing on the principal subject of this study. This organization presented as a model to be referred. With this model it is possible to describe and analyze the textbook, workbook and the teacher’s manual previously selected. Based on the analysis this study shows how this text’s organizations can influence how people study the quadratic function. Finally, the praxeologías of the mathematical organization were evaluated and suggestions were proposed for the didactic reorganization of the topic quadratic function presented in the textbook, workbook and teacher's manual, analyzed, based on the results in its description and analysis.
This works aims to analyze, describe and characterize the mathematical and didacticism organization related with the quadratic function present on the high school Peruvian system. This work considered the investigations about the treatment given to the mathematical organization of the quadratic function. Furthermore, it was also considered investigations related to the learning problems found on students, same as the difficulties that some teachers have with their lessons about this topic. Based on the anthropological theory of the didactic (Chevallard, 1999) it is exposed a mathematic organization that defines the following elements related to the praxeology: theory, techniques, technology and tests, focusing on the principal subject of this study. This organization presented as a model to be referred. With this model it is possible to describe and analyze the textbook, workbook and the teacher’s manual previously selected. Based on the analysis this study shows how this text’s organizations can influence how people study the quadratic function. Finally, the praxeologías of the mathematical organization were evaluated and suggestions were proposed for the didactic reorganization of the topic quadratic function presented in the textbook, workbook and teacher's manual, analyzed, based on the results in its description and analysis.
Description
Keywords
Organización didáctica, matemática de la función, sistema curricular
Citation
Centeno Ramirez, R. O. (2021). Análisis de la organización didáctica y matemática de la función
cuadrática en el sistema curricular peruano de Educación Secundaria. 2017 (Tesis de maestría). Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Lima, Perú.