Calidad de enseñanza y desarrollo de competencias de los oficiales alumnos del diplomado en liderazgo y gestión del grupo de artillería en la Escuela de Artillería del Ejército - 2018
No Thumbnail Available
Date
2021-12-16
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle
Abstract
El objetivo de la presente investigación fue determinar de qué manera se relaciona la
calidad de enseñanza con el desarrollo de competencias de los oficiales alumnos del
Diplomado en Liderazgo y Gestión del Grupo de Artillería en la Escuela de Artillería del
Ejército – 2018. El enfoque de la investigación fue cuantitativo, de tipo aplicada, nivel
descriptivo, de diseño no experimental. La población estuvo compuesta por 24 oficiales
alumnos, y la muestra fue de tipo censal. Se les aplicó una encuesta de 15 preguntas con
una escala de cinco categorías de respuestas referida a ambas variables. Este instrumento
tuvo una alta confiabilidad de 0.846. Se realizó el análisis correspondiente a los resultados
de la encuesta llegando a la demostración empírica de que un 89.7% apoya o considera
positivamente los requerimientos de los indicadores y las dimensiones propuestas en el
instrumento; esto fue ampliamente corroborado y contrastado empleando el chi cuadrado.
Se concluyó que la calidad de enseñanza se relaciona significativamente con el desarrollo
de competencias de los oficiales alumnos del Diplomado en Liderazgo y Gestión del
Grupo de Artillería en la Escuela de Artillería del Ejército – 2018.
The objective of the present investigation was to determine how the quality of teaching is related to the development of competences of the official students of the Diploma in Leadership and Management of the Artillery Group in the Army Artillery School - 2018. The focus of the research was quantitative, applied type, descriptive level, non-experimental design. The population was composed of 24 student officers, and the sample was census type. A questionnaire of 15 questions was applied with a scale of five categories of answers referring to both variables. This instrument had a high reliability of 0.846. The analysis corresponding to the results of the survey was carried out, reaching the empirical demonstration that 89.7% support or positively consider the requirements of the indicators and the dimensions proposed in the instrument; this was widely corroborated and contrasted using the chi square. It was concluded that the quality of teaching is significantly related to the development of competences of the official students of the Diploma in Leadership and Management of the Artillery Group in the Army Artillery School - 2018.
The objective of the present investigation was to determine how the quality of teaching is related to the development of competences of the official students of the Diploma in Leadership and Management of the Artillery Group in the Army Artillery School - 2018. The focus of the research was quantitative, applied type, descriptive level, non-experimental design. The population was composed of 24 student officers, and the sample was census type. A questionnaire of 15 questions was applied with a scale of five categories of answers referring to both variables. This instrument had a high reliability of 0.846. The analysis corresponding to the results of the survey was carried out, reaching the empirical demonstration that 89.7% support or positively consider the requirements of the indicators and the dimensions proposed in the instrument; this was widely corroborated and contrasted using the chi square. It was concluded that the quality of teaching is significantly related to the development of competences of the official students of the Diploma in Leadership and Management of the Artillery Group in the Army Artillery School - 2018.
Description
Keywords
competencias,, educación
Citation
Ito Rodriguez, L. W. (2021). Calidad de enseñanza y desarrollo de competencias de los oficiales alumnos del diplomado en liderazgo y gestión del grupo de artillería en la Escuela de Artillería del Ejército - 2018 (Tesis de doctorado). Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Lima, Perú.