Autoestima y su relación con el logro académico de los oficiales alumnos del diplomado en liderazgo y gestión de la Compañía de Infantería de la Escuela de Infantería del Ejército – 2018
No Thumbnail Available
Date
2021-09-09
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle
Abstract
El objetivo de la presente investigación fue determinar de qué manera se relaciona la
autoestima con el logro académico de los oficiales alumnos del Diplomado en Liderazgo y
Gestión de la Compañía de Infantería de la Escuela de Infantería del Ejército - 2018. El
enfoque fue de una investigación cuantitativa, de tipo aplicada, nivel descriptivo, de diseño
no experimental. La población estuvo compuesta por 86 oficiales alumnos, de ahí se tomó
una muestra de 70, obtenidos por muestreo aleatorio, a quienes se les aplicó una encuesta
de 15 preguntas con una escala de cinco categorías de respuestas referida a ambas
variables. Este instrumento tuvo una alta confiabilidad de 0.922. Se realizó el análisis
correspondiente a los resultados de la encuesta llegando a la demostración empírica de que
un 90.2% apoya o considera positivamente los requerimientos de los indicadores y las
dimensiones propuestas en el instrumento; esto fue ampliamente corroborado y contrastado
empleando el chi cuadrado. Se concluyó que la didáctica militar se relaciona directamente
con el logro académico de los oficiales alumnos del Diplomado en Liderazgo y Gestión de
la Compañía de Infantería de la Escuela de Infantería del Ejército - 2018.
The objective of this research was to determine how self-esteem relates to the academic achievement of the official students of the Diploma in Leadership and Management of the Infantry Company of the Army Infantry School - 2018. The focus was on an investigation quantitative, applied type, descriptive level, non-experimental design. The population was made up of 86 official students, from which a sample of 70 was taken, obtained by random sampling, to which a survey of 15 questions was applied with a scale of five response categories referring to both variables. This instrument had a high reliability of 0.922. The analysis corresponding to the results of the survey was made, arriving at the empirical demonstration that 90.2% support or positively consider the requirements of the indicators and the dimensions proposed in the instrument; this was widely corroborated and contrasted using the chi square. It was concluded that the military didactics is directly related to the academic achievement of the official students of the Diploma in Leadership and Management of the Infantry Company of the Army Infantry School - 2018.
The objective of this research was to determine how self-esteem relates to the academic achievement of the official students of the Diploma in Leadership and Management of the Infantry Company of the Army Infantry School - 2018. The focus was on an investigation quantitative, applied type, descriptive level, non-experimental design. The population was made up of 86 official students, from which a sample of 70 was taken, obtained by random sampling, to which a survey of 15 questions was applied with a scale of five response categories referring to both variables. This instrument had a high reliability of 0.922. The analysis corresponding to the results of the survey was made, arriving at the empirical demonstration that 90.2% support or positively consider the requirements of the indicators and the dimensions proposed in the instrument; this was widely corroborated and contrasted using the chi square. It was concluded that the military didactics is directly related to the academic achievement of the official students of the Diploma in Leadership and Management of the Infantry Company of the Army Infantry School - 2018.
Description
Keywords
autoestima, aprendizaje
Citation
Trauco Muñoz, H. C. (2021). Autoestima y su relación con el logro académico de los oficiales alumnos del diplomado en liderazgo y gestión de la Compañía de Infantería de la Escuela de Infantería del Ejército – 2018 (Tesis de doctorado). Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Lima, Perú.