Participación de los padres de familia en la elaboración e implementación del PEI en la Institución Educativa N° 54232 del Centro Poblado de Iglesia Pata – Región de Apurímac
No Thumbnail Available
Date
2021-03-10
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle
Abstract
El presente trabajo de investigación tiene como propósito describir la influencia de
la participación de los padres de familia en la elaboración e implementación del Proyecto
Educativo Institucional de la institución educativa N° 54232 del Centro Poblado de Iglesia
pata – región de Apurímac. La metodología es el enfoque cuantitativo, tipo de estudio
sustantiva o de base, diseño de la investigación descriptivo y transversal de carácter no
experimental y método hipotético - deductivo. La población está conformada por 30 padres
y la muestra censal consideró a 30 padres de familia. Para lo cual se aplicaron dos
cuestionarios: uno para recoger datos referentes a los niveles de participación de los padres
en reuniones, formulación de documentos, desarrollo de actividades, bajo la convocatoria
del director(a) y directiva de APAFA; y otro cuestionario para medir el nivel de
participación en la elaboración e implementación del PEI. Se halló un coeficiente de
correlación Rho de Spearman = 0,624** lo que se interpreta al 99,99% ** la correlación es
significativa al nivel 0,01 bilateral, interpretándose como una relación positiva alta entre
las variables, con un p = 0,00 (p < 0,01), y rechazándose la hipótesis nula. Se concluye que
el nivel de participación de los padres de familia influye directamente en la elaboración e
implementación del Proyecto Educativo Institucional.
The purpose of this research work is to describe the influence of the participation of parents in the elaboration and implementation of the Institutional Educational Project of the educational institution No. 54232 of the Village Center of Iglesia pata - Apurímac region. The methodology is the quantitative approach, type of substantive or basic study, descriptive and transversal research design of a non-experimental nature and hypothetical- deductive method. The population was made up of 30 parents and the census sample considered 30 parents. For which two questionnaires were applied: one to collect data regarding the levels of parental participation in meetings, formulation of documents, development of activities, under the convening of the director (a) and APAFA directive; and another questionnaire to measure the level of participation in the development and implementation of the PEI. We found a Spearman Rho correlation coefficient = 0.624 ** which is interpreted at 99.99% ** the correlation is significant at the bilateral 0.01 level, being interpreted as a high positive relationship between the variables, with a p = 0 , 00 (p <0.01), and rejecting the null hypothesis. It is concluded that the level of parental involvement directly influences the development and implementation of the Institutional Educational Project.
The purpose of this research work is to describe the influence of the participation of parents in the elaboration and implementation of the Institutional Educational Project of the educational institution No. 54232 of the Village Center of Iglesia pata - Apurímac region. The methodology is the quantitative approach, type of substantive or basic study, descriptive and transversal research design of a non-experimental nature and hypothetical- deductive method. The population was made up of 30 parents and the census sample considered 30 parents. For which two questionnaires were applied: one to collect data regarding the levels of parental participation in meetings, formulation of documents, development of activities, under the convening of the director (a) and APAFA directive; and another questionnaire to measure the level of participation in the development and implementation of the PEI. We found a Spearman Rho correlation coefficient = 0.624 ** which is interpreted at 99.99% ** the correlation is significant at the bilateral 0.01 level, being interpreted as a high positive relationship between the variables, with a p = 0 , 00 (p <0.01), and rejecting the null hypothesis. It is concluded that the level of parental involvement directly influences the development and implementation of the Institutional Educational Project.
Description
Keywords
participación de padres de familia, gestión educativa, Proyecto Educativo Institucional
Citation
Farfan Villa, R. (2021). Participación de los padres de familia en la elaboración e implementación del PEI en la Institución Educativa N° 54232 del Centro Poblado de Iglesia Pata – Región de Apurímac (Tesis de maestría). Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Lima, Perú.