La programación curricular en educación básica alternativa y la construcción de aprendizajes significativos de los estudiantes del ciclo avanzado Ceba Perú - Inglaterra N° 6065 del Distrito de Villa el Salvador año 2016
No Thumbnail Available
Date
2020-12-11
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle
Abstract
El presente estudio de investigación tuvo como propósito final determinar la
relación que existe entre la Programación Curricular de Educación Básica Alternativa y la
construcción de aprendizajes significativos de los estudiantes del Ciclo Avanzado del
CEBA Perú - Inglaterra N° 6065 del distrito de Villa el Salvador año 2016. El estudio tuvo
un enfoque cuantitativo, de tipo sustantiva o de base, con diseño descriptivo –
correlacional y método hipotético deductivo. La muestra se definió a través del tipo de
muestreo no probabilístico e intencionado. La técnica utilizada fue la encuesta y como
instrumentos se tomó en cuenta al cuestionario sobre programación curricular y el
cuestionario sobre aprendizaje significativo. Los datos fueron procesados a través del
programa SPSS en su última versión. Las conclusiones a las cuales se arribó, son las
siguientes: Existe relación significativa entre la programación curricular y el aprendizaje
significativo, a nivel total y por las dimensiones: procesos cognitivos, procesos
procedimentales y procesos actitudinales de los estudiantes del Ciclo Avanzado del CEBA
Perú - Inglaterra N° 6065 del distrito de Villa el Salvador año 2016.
The purpose of this research study was to determine the relationship between the Curricular Programming of Alternative Basic Education and the construction of significant learning of the students of the Advanced Cycle of CEBA Peru - England No. 6065 of the district of Villa El Salvador 2016 The study had a quantitative approach, substantive or basic, with descriptive - correlational design and deductive hypothetical method. The sample was defined through the type of non-probabilistic and intentional sampling. The technique used was the survey and as instruments the curriculum programming questionnaire and the significant learning questionnaire were taken into account. The data was processed through the SPSS program in its latest version. The conclusions reached were the following: There is a significant relationship between curricular programming and meaningful learning, at a total level and by the dimensions: cognitive processes, procedural processes and attitudinal processes of the students of the Advanced Cycle of CEBA Peru - England No. 6065 of the district of Villa El Salvador year 2016.
The purpose of this research study was to determine the relationship between the Curricular Programming of Alternative Basic Education and the construction of significant learning of the students of the Advanced Cycle of CEBA Peru - England No. 6065 of the district of Villa El Salvador 2016 The study had a quantitative approach, substantive or basic, with descriptive - correlational design and deductive hypothetical method. The sample was defined through the type of non-probabilistic and intentional sampling. The technique used was the survey and as instruments the curriculum programming questionnaire and the significant learning questionnaire were taken into account. The data was processed through the SPSS program in its latest version. The conclusions reached were the following: There is a significant relationship between curricular programming and meaningful learning, at a total level and by the dimensions: cognitive processes, procedural processes and attitudinal processes of the students of the Advanced Cycle of CEBA Peru - England No. 6065 of the district of Villa El Salvador year 2016.
Description
Keywords
Programación curricular, Aprendizaje significativo
Citation
Morán Espinola, H. A. (2020). La programación curricular en educación básica alternativa y la construcción de aprendizajes significativos de los estudiantes del ciclo avanzado Ceba Perú - Inglaterra N° 6065 del Distrito de Villa el Salvador año 2016 (Tesis de maestría). Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Lima, Perú.