Las habilidades sociales y el rendimiento académico en estudiantes del v semestre de la especialidad de administración y negocios internacionales del Instituto de Educación Superior Tecnológico Público – Huando - 2019
No Thumbnail Available
Date
2019-12-17
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle
Abstract
El objetivo del presente trabajo de investigación se centró en determinar la relación entre
las habilidades sociales y el rendimiento académico en estudiantes del V semestre de la
especialidad de Administración y Negocios Internacionales del Instituto de Educación
Superior Tecnológico Público – Huando - 2019. El enfoque desarrollado en el estudio es el
cuantitativo, tipo de investigación sustantiva o de base, con diseño descriptivo
correlacional y método hipotético deductivo. La muestra del estudio se conformó con 80
estudiantes. La técnica utilizada fue la encuesta, los instrumentos que permitieron recabar
la información respectiva fueron: Cuestionario sobre habilidades sociales y las actas de
calificación del rendimiento académico de los estudiantes. El procesamiento, análisis e
interpretación de los datos se realizó con el apoyo del paquete estadístico SPSS, Versión
22.Los resultados obtenidos refieren que: Existe relación significativa entre las habilidades
sociales, a nivel total y por las dimensiones: Habilidades primarias, Habilidades avanzadas,
Habilidades relacionadas con los sentimientos, habilidades alternativas a la agresión,
Habilidades frente al estrés y Habilidades de planificación, y el rendimiento académico en
estudiantes universitarios de la facultad de maestría itinerante – sede Huaral.
The objective of this research work focused on determining the relationship between social skills and academic performance en estudiantes del V semestre de la especialidad de Administración y Negocios Internacionales del Instituto de Educación Superior Tecnológico Público – Huando - 2019. The approach developed in the study is the quantitative, type of substantive or basic research, with descriptive correlational design and deductive hypothetical method. The study sample was made up of 80 students. The technique used was the survey, the instruments that allowed to gather the respective information were: Questionnaire on social skills and the qualification records of the students' academic performance. The processing, analysis and interpretation of the data was carried out with the support of the statistical package SPSS, Version 22. The results obtained indicate that: There is a significant relationship between social skills, at a total level and by the dimensions: Primary skills, Advanced skills, Skills related to feelings, alternative skills to aggression, stress skills and planning skills, and academic performance in university students of the faculty of itinerant masters - Huaral headquarters.
The objective of this research work focused on determining the relationship between social skills and academic performance en estudiantes del V semestre de la especialidad de Administración y Negocios Internacionales del Instituto de Educación Superior Tecnológico Público – Huando - 2019. The approach developed in the study is the quantitative, type of substantive or basic research, with descriptive correlational design and deductive hypothetical method. The study sample was made up of 80 students. The technique used was the survey, the instruments that allowed to gather the respective information were: Questionnaire on social skills and the qualification records of the students' academic performance. The processing, analysis and interpretation of the data was carried out with the support of the statistical package SPSS, Version 22. The results obtained indicate that: There is a significant relationship between social skills, at a total level and by the dimensions: Primary skills, Advanced skills, Skills related to feelings, alternative skills to aggression, stress skills and planning skills, and academic performance in university students of the faculty of itinerant masters - Huaral headquarters.
Description
Keywords
Habilidades sociales, Rendimiento académico
Citation
Puican Martinez, J. M. (2019). Las habilidades sociales y el rendimiento académico en estudiantes del v semestre de la especialidad de administración y negocios internacionales del Instituto de Educación Superior Tecnológico Público – Huando - 2019 (Tesis de maestría). Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Lima, Perú.